برگزاری دوره آموزشی «تحقیق و توسعه» ویژه صنایع توسط جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی، دوره آموزشی تحقیق و توسعه ویژه صنایع با محورهای آشنایی با مفاهیم تحقیق و توسعه و نوآوری و نحوه اندازه گیری هزینه ها، تحقیق و توسعه در بنگاهها بر مبنای چارچوب های استاندارد، آشنایی با رویکردهای مختلف تدوین استراتژی فناوری و نواوری، ارائه مدلها و چهارچوبهای تدوین استراتژ ی فناوری بنگاهی و آشنایی با مفاهیم و اهمیت مدیریت دانش و نقش آن در توسعه فناوری و نوآوری در 32 ساعت با همکاری سازمان جهاددانشگاهی استان و انجمن مدیران صنایع استان برگزار شده و گواهی شرکت در دوره به صورت مشترک توسط اداره کل صنعت، معدن و تجارت و سازمان جهاددانشگاهی استان ارائه می شود.
علی شریفی راد، مدرس دانشگاه در اولین جلسه این دوره با بیان اینکه واحدهاى تحقیق و توسعه باید شکارچی و جستجوگر تکنولوژی باشند، گفت: واحد تحقیق و توسعه، قلب یک واحد تولیدى است و نقش آن تغذیه تکنولوژی واحد تولیدى در همگامی با روند بیشرفت علم و دانش وخواسته هاى مدیریت است.
وی به مزیتهای بهرهمندی از علم و فناوری در حرفه و کسبوکار اشاره کرد و گفت: افزایش اعتماد به نفس، تضمین توسعه پایدار، امکان یذیرى هم پیوندى فعال با اقتصاد جهانى و رقابت پذیرى اقتصاد، کمک به ارتقاء کیفیت زندکَى و بقاى ارزش هاى فرهنگی و ملی، افزایش امنیت ملى، انسانى، اجتماعى، اقتدار سیاسى و دفاعى در سطح منطقه و بین المللی از جمله مزیت های بهرهمندی از علم و فناوری است.
وی به تشریح مفاهیم رشد و توسعه پرداخت و گفت: مفهوم توسعه یک مفهوم کیفی است درحالیکه رشد مفهومی کمی است، توسعه اقتصادی هر نوع تغییر و تحولات بنیادین و اساسی در جهت تولید محصول و ایجاد خلاقیت است.
وی با بیان اینکه توسعه پایدار بعد از قرن هفدهم و هجدهم که انقلاب رنسانس اروپا شکل گرفت، پدیدار شد، افزود: کشور های غربی بعد از رنسانس در راستای ایجاد تحولات اساسی و بنیادین در زمینه های صنعتی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و هنری گام برداشتند و این امر موجب شد که کشور های جهان به دو شکل توسعه یافته و عدم توسعه یافته(جهان سوم) تقسیم شوند.
وی از خام فروشی بیش از ۸۰ درصدی محصولات تولیدی در آذربایجانشرقی خبر داد و ادامه داد: بیش از ۶۵ درصد از خام فروشی های استان به کشور ترکیه است که بعد از آن، با ارزش افزوده چند برابری دوباره وارد کشور میشود.
وی ادامه داد: کشف و درک فرصت و نیازهاى بازَار، کشف ایدههاى جدید و تبدیل آنها به محصول و فرصتهاى تجاری، فهم و شناخت روند فناوریهاى موجود و فناورىهاى آینده، مشارکت قوى در جریانهاى دانش ویادگیری و ایجاد مزیت های رقابتى بر بایه توانایى انجام مداوم نوآورى از جمله ماموریت های یکواحد تحقیق و توسعه است.